Rozpoczynamy serię artykułów, przedstawiających przebieg projektu wzorniczego od etapu zapytania po część wykonawczą. Bohaterem tej serii będzie Tomek, twórca marki LONGWAVE, który przyszedł do nas z pomysłem zrobienia nowej deski z myślą o kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter.

 

Krótka historia LONGWAVE

 

Firma powstaje w 2017 r. z inicjatywy Tomka Michalskiego, a jej misją staje się stworzenie produktów do tzw. landsurfingu, czyli desek, które będą dawać radość z uprawiania surfingu również w warunkach lądowych i podczas jazdy najwierniej odwzorowywać warunki panujące na wodzie. W ofercie LONGWAVE pojawia się pięć produktów w różnych wariantach do wyboru.

 

 

Początek współpracy z Mindsailors

 

1. Spotkanie i założenia projektu

Z Tomkiem spotykamy się w naszym biurze w Concordii Design. W jego głowie dojrzewa pomysł zrobienia kolejnej linii desek, który udało mu się już po części zmaterializować w postaci pierwszych prototypów. Rozmawiamy o tym jak docelowy produkt ma wyglądać i  jakie posiadać funkcjonalności. Deski, które są aktualnie w ofercie LONGWAVE dobrze się sprzedają, a marka jest rozpoznawana wśród entuzjastów z całego świata, natomiast Tomek chce czegoś więcej. Dotychczasowe modele wytwarzane były w sposób „hand made” –  własnoręcznie, na zamówienie i niewielką skalę, a produkcja przypominała „garażową”.

 

 

Pojawia się potrzeba pójścia o krok dalej i zrobienia czegoś całkowicie autorskiego. Uwagę zwracają elementy mechaniczne – aktualnie do desek z 3-warstwowego drewna bambusowego domontowywane są gotowe części dostępne na rynku, a Tomek chce poszukać rozwiązań, których zastosowanie umożliwi jazdę łączącą 2 style – jeden, podobny do surfowania oraz drugi, klasyczny, do przemieszczania się na desce w warunkach miejskich. Na skutek zderzenia się dotychczasowych doświadczeń Tomka (zarówno od strony użytkownika jak i producenta), z wynikami researchu dostępnych rozwiązań i know how zespołu Mindsailors, szybko powstaje pomysł na zaprojektowanie oryginalnych trucków* do nowych desek.

 

 

2. Brief

Na spotkaniu zostają omówione główne założenia przedsięwzięcia, o które zostaje uzupełniony brief. W dokumencie znajdują się kluczowe dla projektantów kwestie, tj.:

  •  insight konsumencki i docelowi użytkownicy

  • opis, parametry i główne funkcje produktu

  • planowany koszt i skala produkcji

  • ilość wzorów do zaprojektowania

  • szczegółowy opis wariantu deski z napędem elektrycznym

  • możliwe problemy do napotkania wynikające z doświadczenia Tomka przy produkcji dotychczasowych desek

 

3. Wycena prac podzielona na etapy

Mając wyczerpujący brief bez problemu udało się dokonać szacunkowych kosztów projektu w podziale na poszczególne etapy, począwszy od fazy koncepcyjnej, przygotowanie wybranego wzoru pod względem mechanicznym i konstrukcyjnym (uwzględniając również projekt trucków) oraz koszty opracowania dokumentacji produkcyjnej i zlecenie wykonania prototypów.

Tomek zaakceptował naszą propozycję i mogliśmy oficjalnie rozpoczynać prace nad etapem I czyli fazą koncepcyjną (to ta część, która zwykle kojarzy się z zawodem projektanta czyli szkice i przedstawianie wizualizacji nowych produktów), ale o tym opowiemy więcej w kolejnym odcinku tej serii.

 

 

*Truck – element, który umożliwia montaż kółek do deski i kierowanie nią, przechylając się w stronę, w którą chce się skręcić.