Masz pomysł, szukasz dofinansowania i planujesz spotkanie z inwestorem?  Zobacz jak przygotować się do prezentacji.

 

Jednym z pomysłów na rozwinięcie biznesu jest poszukiwanie środków z zewnętrznych źródeł. Możliwości jest wiele – od prywatnych inwestorów i aniołów biznesu, po środki rządowe czy unijne, dostępne dzięki funduszom i programom dla przedsiębiorców. My dziś skupimy się na funduszach, które poszukując projektów do inwestycji, organizują spotkania typu Venture Days, organizowane między innymi przez YouNick Mint. Podpowiadamy jak przygotować się do udziału w takim wydarzeniu.

 

1. Rozpocznij przygotowania

Przemyśl wcześniej jak będzie wyglądać prezentacja Twojego pomysłu już na etapie zgłoszenia. Przygotuj kilka slajdów lub nakręć krótki film, aby już przed spotkaniem zapaść w pamięć managerowi inwestycyjnemu. Zapytaj również o zespół ekspertów, którzy będą reprezentowali fundusz na Twoim spotkaniu. Jeśli to możliwe, spróbuj umówić się na taką godzinę, aby nie prezentować pomysłu jako osoba pierwsza, ani ostatnia.

 

2. Przyjdź wcześniej

Postaraj się przybyć na spotkanie z odpowiednim wyprzedzeniem, aby mieć czas na przygotowanie materiałów, sprawdzenie czy prezentacja uruchamia się jak należy i czy masz pod ręką wszystkie niezbędne materiały, które będą uzupełnieniem Twojego wystąpienia.

 

3. Zabierz wsparcie

Jeśli nie prowadzisz biznesu w pojedynkę, zabierz drugiego przedstawiciela firmy. Mile widziane jest przyjście we dwójkę, ale niech to będzie osoba, która uzupełnieni Twoje kompetencje i wesprze Cię podczas prezentacji. Jeśli żaden partner nie będzie mógł we wskazanym terminie pojawić się z Tobą na spotkaniu, wspomnij o zespole podczas swojej prezentacji. Inwestor chętniej podejmie pozytywną dla Ciebie decyzję, wiedząc, że za projektem stoi sztab ludzi, który będzie potrafił doprowadzić przedsięwzięcie do końca i odpowiedzialnie podzielić się obowiązkami.

 

4. Przygotuj prezentację

Przed Tobą 30 minut na prezentację. Możesz o nim po prostu opowiedzieć, natomiast na korzyść podziała dodanie efektownych multimediów i materiałów, które przyciągną uwagę ekspertów. O swoim pomyśle opowiadaj w atrakcyjny, ale  przystępny sposób, by wszyscy uczestnicy uchwycili sedno projektu.

 

W Twojej prezentacji powinny znaleźć się informacje:

 

– jakie problemy rozwiązuje projekt i jakie potrzeby zaspokaja

– jak bardzo konkurencyjny jest Twój pomysł i jakie posiada funkcjonalności

– co sprawia, że rozwiązanie jest unikalne i warto w nie zainwestować

– jakie są bariery wejścia na rynek

– na jakim etapie jest projekt i jak planujesz go rozwijać

– czy rozwiązanie jest łatwe do skopiowania

– czy posiadasz jakiś wyróżnik, który buduje rynkową przewagę

– kto stoi za projektem i jak bardzo doświadczony jest zespół, który go tworzy

– jaki jest plan na dalszy rozwój, po wdrożeniu projektu do produkcji

 

5. Skaluj zainteresowanie

Na czas prezentacji zamień się w charyzmatycznego prezentera, który wychodzi na scenę, a jego wystąpienie porywa publiczność. Dynamicznie prowadź spotkanie, a w kluczowych momentach rób pauzy. Twoja energia i wiara w pomysł powinna być widoczna i udzielać się innym. Gdy skończysz opowiadać, wyciągnij najważnieszego asa z rękawa w postaci prototypu swojego produktu.

 

6. Zdobądź przewagę i zaprezentuj prototyp

Przychodząc na spotkanie z inwestorem warto mieć ze sobą pierwszą wersję produktu. Jeśli tworzysz aplikację – przygotuj makietę i szkice pokazujące najważniejsze funkcjonalności, jeśli  urządzenie – zaprezentuj działający prototyp. Ten etap wymaga wkładu własnego, ale należy potraktować go jak inwestycję w projekt. Jeśli nie wiesz jak podejść do etapu prototypowania, zwróć się do studia wzornictwa przemysłowego, które pomoże Ci z  modelowaniem 3D i produkcją pierwszych egzemplarzy wizualnych i funkcjonalnych.

 

Venture Day z perspektywy uczestników: