Stworzenie briefu jest punktem wyjścia i pierwszym etapem współpracy ze studiem projektowym. Właściwie przygotowany, pomaga nie tylko wyeliminować nietrafione pomysły i przyśpieszyć pracę na projektem, ale często decyduje również o jego powodzeniu. Podpowiadamy jakie elementy powinien zawierać, aby spełnić te cele.

 

1. Opowiedz nam o sobie

Uzupełnienie w briefie informacji o Twojej firmie jest niezwykle ważne, ponieważ nadaje tło temu, co chcesz osiągnąć, zlecając wykonanie projektu. I nie chodzi tutaj o dane teleadresowe czy liczbę pracowników – uzupełniając tę cześć skup się na misji firmy, jej historii i filozofii, zawrzyj tam informacje, które powinny zostać odzwierciedlone w powstającym produkcie.

 

2. Dobrze opisz produkt

Wzornictwo przemysłowe to nieskończona przestrzeń możliwości projektantów, dlatego im bardziej precyzyjnie zaprezentujesz koncepcję powstającego produktu, tym lepiej późniejsza wizualizacja będzie trafiać w Twoje oczekiwania.

Uzupełniając tę sekcję warto uwzględnić:

wyobrażenie – napisz jak widzisz swój przyszły projekt, skąd czerpałeś inspiracje, czy ma nawiązywać do wartości firmy albo linii produktów, które posiadasz już w swojej ofercie

opis funkcjonalny – tej sekcji przyjrzyj się dość szczegółowo, ponieważ jest niezwykle ważna z punktu widzenia projektanta i będzie determinować kształt całego projektu

przykład: jeśli zlecasz np. wykonanie modelu urządzenia elektronicznego, istotna  będzie informacja, czy posiadasz już elektronikę i wiesz, jak projekt ma wyglądać „od środka”. Jest to niezbędne do określenia choćby wielkości bryły lub uwzględnienia najistotniejszych elementów urządzenia (np. otwieranej obudowy celem wyjęcia z urządzenia baterii lub uwzględnienie w niej miejsca na porty USB)

sposób użytkowania – napisz jakie przeznaczenie będzie miał Twój produkt. To, jak będzie użytkowany, może zadecydować np. o tym, z czego będzie wykonany

ograniczenia – pamiętaj, by powiedzieć projektantowi o regulacjach, normach oraz wszelkich innych ograniczeniach formalnych, zgodnie z którymi powinien zostać wykonany produkt, by być dopuszczonym do użytku

 

3. Określ grupę docelową

Ważnym elementem briefu jest określenie grupy docelowej dla Twojego produktu. Dobrze, jeśli zawrzesz informację czy produkt kierujesz do osób w określonym przedziale wiekowym, czy jest on dedykowany użytkownikom konkretnej płci, o specyficznych cechach osobowościowych, statusie społecznym, itp. Doskonałym rozwiązaniem jest stworzenie tzw. person.

przykład persony: mężczyzna w przedziale wiekowym 24-40 lat z dużego miasta, interesujący się nowościami na rynku technologicznym i posiadający telefon komórkowy z najwyższej półki cenowej

 

4. Wyznacz budżet

Posługiwanie się budżetem już na etapie briefu jest bardzo ważne, ponieważ określa pewne kierunki przed przystąpieniem do projektowania. Koszt urządzenia dla klienta końcowego będzie miał decydujący wpływ na  zastosowanie strategii materiałowej czy dobór technologii produkcji.

 

5. Zdefiniuj konkurencję

Jeśli chcesz wprowadzić do oferty nowy produkt, z pewnością sprawdziłeś jak wygląda sytuacja na rynku. Informacja o Twojej bezpośredniej konkurencji będzie pomocna, zwłaszcza podczas projektowania np. specjalistycznego urządzenia z branży przemysłowej, które w ofercie posiadają 2 firmy na świecie i zanim będzie można przejść do etapu projektowania należy najpierw mu się wnikliwie przyjrzeć.

 

6. Przedstaw zakres współpracy

Współpraca ze studiem projektowym może być wieloetapowa, począwszy od modelowania 3D i wizualizacji projektu, po prace z zakresu inżynierii (wykonanie prototypów wizualnych oraz funkcjonalnych), przygotowanie dokumentacji technicznej, dostarczenie elektroniki czy nadzór nad wdrożeniem.  Pamiętaj, że każdy z tych etapów to osobny koszt w Twoim przedsięwzięciu.

 

7. Określ ramy czasowe

Jeśli projekt obarczony jest konkretnym terminem realizacji, poinformuj o tym na samym początku współpracy. Dzięki temu będzie można sprawnie zaplanować pracę na kolejnych etapach, a niektóre działania poprowadzić równolegle, by zmieścić się we wskazanym przedziale czasowym.

 

Przedstawiona lista stanowi dobry punt wyjścia do napisania briefu, natomiast konstruując własny, kieruj się zasadą im więcej informacji, tym lepiej. Dzięki takiemu podejściu już na starcie oszczędzasz czas, otrzymujesz wizualizację trafioną w Twoje oczekiwania i posiadasz możliwość szybszego wprowadzenia produktu na rynek.

 

Zobacz jakimi efektami skutkuje przygotowanie dobrego briefu.